Józef Skrzek

Urodził się na Śląsku, w Michałkowicach w rodzinie górniczej. Od małego śpiewał i uczył się gry na fortepianie. Dziś, kiedy uruchamia swój wysłużony, poobijany egzemplarz kultowego syntezatora Minimoog, nie ma sobie równych.

Józef Skrzek. Fot. Marcin Tomaszuk

Józef Skrzek. Fot. Marcin Tomaszuk

Jest niekwestionowanym wirtuozem tego instrumentu. Za charakterystyczną burzą włosów kryje się artysta, który od ponad czterdziestu lat jest aktywnym i kreatywnym twórcą. Wciąż idzie do przodu, poszukuje nowych form wyrazu i zaskakuje słuchaczy.

Józef Skrzek w 1968 r. rozpoczął współpracę z formacjami: Mariolaine & Swinging Soul Corporation, Ślężanie i Ametysty, zaś w roku 1969 został członkiem popularnej grupy Breakout, z którą zagrał kilkadziesiąt koncertów i nagrał album „70a”. Po rocznej współpracy powrócił jednak na Śląsk, żeby założyć grupę SBB (najpierw Silesian Blues Band, później Szukaj, Burz, Buduj – Search, Break, Build).

W latach 1972-1973 SBB współpracowało z Czesławem Niemenem, uczestnicząc w nagraniu albumów: „Niemen Vol. 1”, „Niemen Vol. 2”, „Strange Is The World” oraz „Ode To Venus”. Od 1973 r. grupa wydała szereg płyt ugruntowujących jej pozycję jako jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych zespołów polskiego rocka progresywnego. SBB zawiesiło działalność w 1980 roku, reaktywując się z sukcesem dwadzieścia lat później.

Po zawieszeniu działalności formacji SBB Józef Skrzek nagrał kilka doskonale przyjętych przez krytyków solowych albumów opartych na instrumentach elektronicznych. Od końca lat 70. artysta komponuje także muzykę teatralną, filmową i telewizyjną. Jest autorem ścieżki dźwiękowej m.in. do filmów: „Golem” i „Wojna światów – następne stulecie” Piotra Szulkina oraz „Ręce do góry” Jerzego Skolimowskiego. Muzyk często współpracuje z reżyserem Lechem Majewskim, z którym stworzył utwory do filmów: „Pokój saren”, „Wojaczek”, „Angelus” oraz „Młyn i krzyż”.

Od początku lat osiemdziesiątych Józef Skrzek coraz częściej koncertuje w kościołach, wykorzystując zarówno tradycyjne organy, jak i instrumenty elektroniczne. Od albumu „Kantata Maryjna” z 1987 r. muzyk regularnie nagrywa płyty inspirowane tematyką religijną. Oprócz tego, artysta z powodzeniem zajmuje się produkcją dużych widowisk multimedialnych, osadzając je w tak niecodziennych miejscach jak kopalnia srebra, latarnia morska czy zbocze góry.

 

 
Źródło: Soundedit
 
 

Katagoria: Ludzie muzyki
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.
Publikacja była czytana: 655  razy.